Under det gångna året har ett betydelsefullt och banbrytande beslut tagits. Vi tar steget från att ha två olika butiksnamn till att bara ha ett! Samma fantastiska servicenivå som tidigare – men nu under ett och samma namn: Glasögonmagasinet. I samband med detta har vi också tagit fram en helt ny grafisk profil!

Redan 1993 grundades Glasögonmagasinets första butik i Malmö av Lasse Hansson. Optikkällaren såg dagens ljus nästan tio år senare då Niklas Karlsson slog upp portarna i Kungsbacka. 2015 samlade vi alla tjugo butikerna under samma paraply – men med olika namn och loggor.

Fram till idag har tolv av våra butiker haft namnet Glasögonmagasinet medan de andra åtta hetat Optikkällaren. Men nu blir det alltså Glasögonmagasinet för hela slanten!

Om man ska försöka sammanfatta och förenkla våra första 30 år så har vi gått från att vara en utpräglad lågprisaktör till att bli en kedja som levererar bästa kvalitet till bästa pris! Vi har ett av branschens mest spännande sortiment till ett riktigt konkurrenskraftigt pris. Dessutom ligger vi i den absoluta framkanten av branschutvecklingen.

Vår ambition är alltid att kunden ska få maximal valuta för pengarna. Där är servicen ofta den absolut viktigaste aspekten. Vi tror inte att någon av våra konkurrenter kan slå oss på fingrarna där!

Vi ägs inte av något investmentbolag. Vi finns inte på börsen och vi är inte uppköpta av någon europeisk jättekedja. Nyckeln och en del av framgångsreceptet är att vi driver våra butiker så som vi själva skulle vilja att de vore om vi var kunden!

Uppdraget att skapa en ny grafisk profil gick till Kostas Karathanasis på Mediakontoret i Norrköping. Vår nya logotyp är en kompromiss, som mellan våra två syskon, där tolv butiker behåller sitt namn och åtta butiker sina färger! Den grafiska profilen är stilfull och avskalad med en harmonisk blå färg som symboliserar kunskap, trygghet och lojalitet. Bokstaven ”g” i logotypen gestaltar ett par smakfulla glasögon. Stilrent – och enkelt att känna igen!

Vi ska fortsätta att vara den prismedvetna kundens förstaval. En optikkedja för hela familjen – som alltid levererar en förstklassig service och ett glatt bemötande.

Vi ses i butiken, Martin Åberg, VD Glasögonmagasinet